vrijdag 4 september 2015

Art Clay Zilver


Goedemorgen lieve lezers,

In mijn berichten op dit blog vertel ik jullie regelmatig over hoe ik mijn sieraden maak met zilverklei.
Vandaag vertel ik jullie wat meer over het product zelf.

Zilverklei is eenvoudig verwerkbaar. Je kunt het gemakkelijk kneden, uitrollen en er o.a. met een textuurmatje textuur in aanbrengen.
Zilverklei houd je soepel met water. Wanneer de klei een beetje is uitgedroogd kun je het met beetje gedistilleerd water inpakken in huishoudfolie en een luchtdicht afsluitbaar bakje. Vaak is het de volgende dag dan alweer goed bruikbaar. Beter is het om te voorkomen dat de klei uitdroogt. Dit doe je door restjes direct in te pakken in huishoudfolie en op te bergen in een luchtdicht doosje met een vochtig sponsje of baby lotiondoekje.
De mogelijkheden met zilverklei zijn oneindig. Je kunt er vanalles mee maken zoals o.a. ringen, kralen en hangers. Je kunt het op verschillende manieren  vormen zoals glad en strak, met reliĆ«f of organisch gevormd.
Zilverklei is mooi te combineren met andere materialen zoals  glas, zirkonia’s, Acryl hars, porselein en meer.
Na het bakken kun je kiezen voor verschillende vormen van afwerking zoals glans of mat gepolijst en  wel of niet gezwart met zwavellever.

Zilverklei heb je in verschillende uitvoeringen die je op verschillende manieren verwerkt.

Art Clay Zilverklei is de ‘vaste’ vorm van zilverklei en de door mij meest gebruikte soort voor het maken van ringen, hangers etc.


Art Clay Zilver Pasta is een vloeibaardere vorm waarmee je twee droge delen aan elkaar kunt bevestigen, barstjes kunt wegwerken, textuur op je sieraad kunt aanbrengen of direct op een blaadje kunt aanbrengen voor een mooie kopie van het blaadje.


Art Clay Zilver Spuitpasta is zilverklei in een spuitje waarmee je fijne lijnen kunt trekken op bijvoorbeeld een ring. Ook kun je Spuitpasta aanbrengen op kurkklei voor holle filegraan sieraden. Spuitpasta kun je ook gebruiken om fijnzilveren fournituren zoals o.a. ringetjes, bails en brochespelden vast te zetten die meegebakken kunnen worden.
Voor de spuitklei zijn er verschillende pruilmondjes voor verschillende diktes van draden


Met Art Clay Papier heb ik nog geen ervaring, maar hoop hier op korte termijn mee te experimenteren.  Art Clay Papier is een dun velletje zilverklei dat verwerkbaar is als papier. Je kunt het dus vouwen, knippen of bewerken met ponsjes.

Art Clay Overlay Pasta is special ontwikkeld om aan te kunnen brengen op niet poreuze oppervlaktes zoals keramiek, porselein en glas. Maar ik gebruik het ook om kleine reparaties uit te voeren na het afbakken.

Art Clay Olie & Pasta gebruik ik voor wat grotere reparaties van al afgebakken zilverklei. Of voor het toevoegen van een zilverklei elementje op een al afgebakken sieraad. Deze pasta wordt verdunt met een soort olie verdunmiddel wat bij de pasta geleverd wordt.

Zilverklei kun je afbakken in een oven vanaf 650 °C, met een gasbrander of op het gasfornuis.
Ik vind bakken in een oven het makkelijkst. Maar op het gasfornuis is het ook zeker goed te doen als beginner. Als beginner zou ik je af willen raden met een gasbrander af te bakken. Het risico is hierbij meer aanwezig dat het of niet goed sintert (samen smelt) of dat het juist te hard gaat en dat je sieraad smelt.



Follow Me on Pinterest

5 opmerkingen:

Lydia Boode zei

Wat een super goede uitleg heb je gegeven zeg.
Dank je.
Hugs

Aartje zei

Wat een leerzame blogpost, duidelijk uitgelegd Yusti.
Groeten, Aartje

Ellen zei

Leuk deze uitleg over de materialen waar jij mee werkt!

Yusti's Design zei

Dank jullie wel voor de leuke reacties!
Ik heb een kleine aanvulling op mijn verhaal. Sinds kort is er een nieuwe Art Clay Pasta. Die had ik even gemist...

NIEUWE kwaliteit Art Clay pasta.
De eigenschappen van de Art Clay pasta en de Olie en pasta zijn gecombineerd in een nieuwe formule Art Clay Pasta. De samenstelling van de nieuwe pasta is 90% zilver en 10% bindmateriaal en water, bij de vorige variant was dat 80% om 20%. Met deze nieuwe pasta kan je de volgende materialen samen afbakken; reeds gebakken zilver, gedroogde klei en gebakken zilver, fijnzilveren fournituren en gebakken zilver. Daarnaast is het potje waarin de pasta zit een maatje kleiner geworden om er makkelijker mee te kunnen werken.

Wenda zei

Super uitleg Yusti net als alles wat je maakt dat is altijd weer zo mooi.

Hugs Wenda